Mituri despre carieră

Fiecare dintre noi are o anumită imagine în minte care prinde contur atunci când auzim cuvântul carieră. Unii ne gândim la un loc de muncă, la un spațiu în care să putem desfășura activități care ne fac plăcere, alții ne gândim la un stil de viață care să ne permită ascensiune continuă din punct de vedere profesional, mai suntem și cei care privim cariera ca sursă financiară sau cei care o vedem ca pe o chemare, ca pe o vocație. Perspectiva personală și a celorlalți ne influențează cu sigurnață modul în care luăm decizii de orice fel. Oare când vine vorba de carieră ne ghidăm mereu după informații adevarate, acurate? Ei bine, prin acest articol vom aborda câteva mituri relativ răspândite care ne pot conduce eronat procesul de alegere al unei cariere.

Unul dintre cele mai comune mituri din această sferă poate fi sumarizat prin afirmația Există o singură profesie/ocupaţie care mi se potriveşte.” Dacă stăm să privim complexitatea fiecăruia dintre noi, vom înțelege de la bun început care este greșeala strecurată în această perspectivă. Fie că ne gândim la varietatea intereselor pe care le avem, a valorilor după care ne ghidăm sau abilităților pe care le-am dezvoltat de-a lungul timpului putem conștientiza faptul că ne-am potrivi cu o varietate destul de mare de domenii. Complexitatea dezvoltării fiecăruia dintre noi pur și simplu nu pare a se suprapune pe o singură ocupație, pe un singur domeniu în care fie reușim să ajungem și atunci apare și staisfacția, fie nu reușim și atunci suntem nemulțumiți.

De la această idee apare un alt mit : „Profesia mea trebuie să fie ideală, să îmi satisfacă toate dorinţele şi nevoile”. În acest context, ar fi foarte util să ne amintim că lucrurile nu pot atinge perfecțiunea oricât de mult ne-am dori ; în orice domeniu activăm vom găsi cu siguranță atât aspecte pozitive, cât și aspecte negative.Relevantă devine deci balanța dintre cele două talerele și nu așteptarea de a regăsi doar lucruri bune în cariera noastră, indiferent de direcția spre care ne orientăm.

Individul trebuie să aibă control total asupra carierei lui.” este un alt mit răspândit. Merită să punctăm aici faptul că există o diferență între a fi sigur/încrezător când vine vorba de abilitățile, talentele, forțele proprii și cu totul altceva să exerciți control asupra întregii tale cariere. Dacă ne gândim la un job ce presupune munca în echipă, ne putem imagina foarte ușor de ce afirmația de mai sus este complet falsă. Cariera este influențată de un conglomerat de factori de la cei personali (resursele avute, interesele persoanei, grupul de prieteni, motivația acesteia) la cei externe (de exemplu locurile de muncă disponibile pe piață, mass-media). Din acest motiv este inconsecvent să ne gândim că am putea la un moment dat să menținem sub control toate rotițele ce formează mecanismul carierei.

Un alt lucru privit în nuanțe de „alb-negru” este succesul în carieră. Tendința de a avea așteptări cât mai mari de la propria persoană este adesea asociată și cu dorința de a avea succes, general vorbind. Să fie totuși adevărată perspectiva conform căreia „Oamenii fie au succes în carieră, fie eşuează total”?

Oare nu ni s-a întâmplat vreodată să avem o zi proastă, fără ca acest lucru să nu ne facă mai puțin valoroși, mai fără succes? Afirmația de mai sus ar trebui tratată cu o oarecare precauție, fiind mai utilă o perspectivă mai degrabă gri : poți avea în orice fel de carieră suișuri și coborâșuri, momente de succes presărate cu dificultăți ; până la urmă succesul înseamnă și să știi să depășești obstacolele.

Te așteptăm la Centrul de Carieră, Orientare Profesională și Alumni pentru a descoperi împreună care sunt miturile tale cu privire la carieră. Nu lăsa posibilele informații false care îți ghidează deciziile să îți clădească și cariera!

bunny-3830669_1920
CCOPA

Factori de decizie

Luarea unei decizii în carieră poate fi pentru mulți o provocare. Fie că suntem la începutul unui parcurs profesional, fie la mijlocul sau sfârșitul acestuia,

Mai departe »
CCOPA

Tehnici de învățare

Știm cu toții că odată ajunși la facultate verbul ”a învăța” este rezervat pentru săptămânile din perioada sesiunii. Deși structura anului universitar are două semestre,

Mai departe »
CCOPA

Managementul timpului

Dacă ne oprim să analizăm puțin, cu toții putem găsi lucruri asupra cărora deținem controlul, o parte asupra cărora nu avem control, însă există și

Mai departe »