CV-ul este important, fără nicio îndoială. Știi cum se face un CV (dacă nu, avem articole pe tema asta care te vor ajuta cu siguranță), însă pare că ceva încă lipsește. Poate nu te sună atâtea firme cât ți-ai dori, dacă ai CV-ul pus pe o platformă, sau poate firmele la care aplici îți răspund doar rareori.

Multă lume se uită doar la un nivel de suprafață la CV, gândindu-se că dacă scriu tot ce au făcut în viața lor, sigur o să fie bine. Însă, de cele mai multe ori, recruiterii care scanează CV-urile nu au timp să citească tot ce scriu aplicanții, așa că a apărut în mod neoficial ceva ce cei de la monster.co.uk numesc „Regula de 30 de secunde”. Asta înseamnă că dintr-o citire rapidă, în aproximativ 30 de secunde, trebuie ca prin CV-ul tău să impresionezi recruiterul ca să te cheme la un interviu. Cum facem asta?

Înainte de a trece la treabă însă, este important să vorbim despre cum aplicăm pentru un job. Și anume, nu facem niciodată un fel de CV bun pentru toate joburile. Fiecare CV trebuie adaptat la jobul pentru care aplicăm, iar modul cum vom face acest lucru îl vom discuta un pic mai jos.

Primul lucru care iese în evidență când iei un CV în mână este scrisul, designul CV-ului. În multe medii, formatul Europass este atât de întâlnit că nu mai iese cu nimic în evidență. Recruiterii sunt atât de obișnuiți cu el încât șansa ta de a ieși în evidență în mod pozitiv este mică. De aceea, o idee ar fi să încerci ori formatul de CV de la eJobs (te poți loga la ei cu facebook sau gmail, și să-l faci online). Avantajele acestui format sunt, în primul rând, că după ce faci CV-ul el este disponibil firmelor care folosesc eJobs pentru recrutare, deci ai o mai mare șansă de a fi găsit și sunat. Apoi, dacă alegi să îl descarci și trimiți tu spre anumite firme, când cineva se va uita peste el, vei atrage din start atenția pentru că ai ceva diferit față de ceilalți aplicanți. O altă opțiune este să cauți template-uri de CV pe internet. Sunt multe site-uri care oferă astfel de șabloane, însă ai grijă la următoarele lucruri:

  • În general, șablonul ales nu trebuie sa fie foarte colorat, încărcat sau să aibă fonturi și culori de scris foarte diverse. Cel mai bine este să scrii cu un singur font, ușor de citit (Times New Roman, de exemplu), negru pe alb. Excepție pot face CV-urile trimise pentru a aplica pentru joburi care necesită creativitate (web designer, grafician, etc). Acolo se pot utiliza formate mai colorate, mai inovative, din moment ce recruiterii sunt interesați de aceste calități ale tale

  • Ordinea secțiunilor trebuie să fie cea corectă. În diferite țări există mici variații de succesiune ale secțiunilor din CV, iar dacă folosești ordinea din altă țară există șansa ca un recruiter român să considere acea diferență o greșeală

Pasul doi este să te decizi dacă dorești să adaugi o poză sau nu. Dintre avantajele unei poze în CV, poate cele mai importante sunt impresia de profesionalism pe care o poate lăsa o poză bine aleasă, faptul că CV-ul pare apoi mai personal și face mai ușor să stabilești o formă de conexiune cu recruiterul. Cum trebuie să fie poza și cum nu? Idea de bază este că fotografia care apare în CV trebuie să fie una cu tine într-o ipostază decentă, formală. Nu punem selfie-uri, poze cu prietenii, poze în care suntem îmbrăcați sumar, sau în blugi rupți si maiou. De preferat este o poză cu noi îmbrăcați semi-elegant, într-o postură comodă, zâmbind.

Iar acum, să vorbim despre ce trecem în CV și cum o facem. Despre tipurile de CV avem un alt articol (Importanta CV-ului si pasii realizarii acestuia), așa că ne vom concentra mai tare pe cum decidem ce trecem și ce nu trecem în CV. Să luăm exemplul unui post de manager de filială pentru o firmă de vânzări. În primul rând, căutăm compania la care aplicăm. De cele mai multe ori se pot găsi pe site-urile firmelor informații despre valorile pe care le promovează, care ne pot fi utile când ne scriem CV-ul. Dacă aplicăm pentru mai multe joburi la mai multe firme, modificăm de fiecare dată CV-ul în funcție de informațiile pe care le avem despre firmă. Este important să cunoaștem ce promovează compania la care aplicăm pentru că, dacă avem valori comune, va crește similaritatea dintre noi și face mai probabil de a primi jobul (unii recruiteri se uită, pe lângă competențele tale propriu zise, și la potrivirea dintre tine și echipa în care vei lucra, dintre tine și firmă și valorile ei).

În niciun caz nu este bine să minți în CV. Așadar scrie doar ce chiar se aplică la tine. Să spunem că firma la care aplicăm pentru poziția de manager de filială valorizează comunicarea, creativitatea și activitățile de timp liber între colegii de echipă. În CV putem trece la competențe primele două, împreună cu experiența de viață din care am dobândit aceste competențe (De exemplu: Competențe de comunicare foarte bune, dobândite prin munca în echipe în cadrul companiei X; Un nivel de creativitate crescut, utilizat în fostul meu job de team leader la firma Y, unde aveam de găsit soluții noi pentru probleme neașteptate). Este important, așadar, să menționăm de unde avem acea competență.

O altă sursă de informații despre ce putem scrie în CV pentru a face o impresie bună este descrierea jobului. De cele mai multe ori, cei care au făcut anunțul au scris și ce competențe se așteaptă de la tine să ai. Acestea este important să se regăsească la tine în CV, exact cum am discutat mai sus, cu o scurtă explicație legată de modul în care le-ai dobândit. Pe baza descrierii jobului poți chiar să te gândești ce competențe ar fi bine să ai și să le menționezi. Chiar dacă nu le-ai utilizat neapărat într-un job din trecut, poți folosi orice experiență relevantă. Dacă, spre exemplu, vezi ca jobul necesită să lucrezi în echipă, poți trece ca și competență lucrul în echipă, dobândit în timpul facultății unde aveai de lucrat pentru proiecte de grup în echipe la mai multe materii. Sau competențe de interacționat cu clienții dobândite lucrând ca și casier în supermarketul Z.

Este foarte important, având în vedere că trebuie să faci prin CV o primă impresie bună în 1-2 pagini să nu scrii experiențe de lucru sau diplome care nu sunt relevante pentru jobul la care aplici. O greșeală pe care cei mai mulți o fac când aplică este să scrie tot ce au făcut în viața lor în CV (diplome de karate, de concursuri muzicale, experiență de cântat în cor sau altele) când nu este neapărat ceva util jobului pentru care aplici

Sumarizând, caută informații despre companie, citește atent Job Description-ul, scrie în CV tot ce ai făcut în viața ta relevant pentru poziția pentru care aplici, construiește un CV profesionist, și la final întreabă-te: Tu te-ai angaja pe tine pentru postul la care aplici dacă ai avea în mână acest CV?

CV-ul trebuie realizat în funcție de postul vizat. Este un proces complex, dar nu este imposibil de realizat.

Te așteptăm  la Centrul de Carieră pentru a trece împreună prin procesul de realizare al CV-ului și pentru a-ți facilita viitoarele decizii de carieră.

Material scris de Toma Popa

application-1756260_1280
Admin CCOPA

Tips & Tricks pentru sesiune

V-am pregătit o serie de tips & tricks pentru perioada sesiunii. Dacă dați click pe cartonașe, găsiți mai multe detalii și informații despre cum să

Mai departe »
CCOPA

Voluntariatul și carieră

Încă de când ai intrat la facultate, poate că ai fost asaltat de numeroase organizații studențești care te invitau să fii voluntar în organizația lor.

Mai departe »
CCOPA

Despre conflict

Adesea, conflictele pot avea consecințe severe asupra noastră sau asupra relației pe care o avem cu ceilalți. Cu siguranță, este o situație inconfortabilă, pe care

Mai departe »
CCOPA

Mituri despre carieră

Fiecare dintre noi are o anumită imagine în minte care prinde contur atunci când auzim cuvântul carieră. Unii ne gândim la un loc de muncă,

Mai departe »