Cum ne dezvoltăm abilitățile adaptative?

Datele regăsite în literatura de specialitate ne conduc tot mai mult înspre a privi abilitățile adaptative ca niște puncte forte individuale – o carte pe care o putem juca mereu ca replică la dinamica imprevizibilă a lumii din jur. Acest aspect se justifică prin faptul că preocuparea, controlul, curiozitatea și încrederea legate de carieră se asociază cu efortul depus în atingerea scopurilor de carieră, cu ajustarea flexibilă a obiectivelor, un mindset axat pe depășirea limitărilor interne și externe, ba chiar și cu rata de promovare la locul de muncă. Mai mult, abilitățile adaptative amintite pot contribui pe termen lung la o mai bună satisfacție cu viața în general, cu munca și domeniul academic în particular, la trăirea mai multor emoții pozitive, precum și la reducerea stresului perceput la muncă (Johnston, 2018).

Ce putem face pentru a ne dezvolta sau rafina abilitățile adaptative? Deși cea mai bună rețetă este mereu cea care i se potrivește în mod particular fiecăruia dintre noi în parte, iată câteva direcții generale care pot fi urmărite (Savickas, 2005):

1. La nivel de Preocupare legată de carieră – Scrierea de autobiografii viitoare, setarea unor intervale specifice pentru a face exerciții de imagerie cu privire la sine în viitor, exersarea abilităților de setare de obiective specifice și planificarea acțiunilor concrete de a atinge aceste obiective.

2. La nivel de Control – Dezvoltarea abilităților decizionale cu privire la carieră, training-ul asertivității (facilitează autonomia în procesul decizional), dezvoltarea unui tipar de atribuire a succesului unor cauze interne (sinelui) și relaționate cu efortul (spre exemplu: ,,pot avea succes dacă eu muncesc perseverent, și nu pentru că sunt deștept”).

3. La nivel de Curiozitate – Dezvoltarea abilităților de explorare (ce este explorarea, de câte feluri este și care sunt modalitățile propriu-zise de a o realiza), analiza concretă a beneficiilor explorării, precum și stimularea pe alte căi ale procesului de autocunoaștere care să conducă la curiozitate suplimentară (spre exemplu, prin clarificarea valorilor și intereselor profesionale).

4. La nivel de Încredere în sine – Reflectare activă asupra experiențelor trecute de succes în mediul academic sau ocupațional, căutarea suportului social care să ofere încurajări în abordarea obiectivelor și problemelor de carieră, observarea unor modele relevante personal care se descurcă în activitățile de interes pentru persoană, reducerea anxietății potențial resimțite prin apel la servicii de specialitate.

Este relevant de menționat că profilul personal al abilităților adaptative contribuie la modul în care atribuim semnificație schimbărilor care vizează cariera. Spre exemplu, pentru un student pe care contextul pandemic îl împiedică să se mute în orașul în care se află universitatea la care studiază sau pentru un părinte care este nevoit să lucreze de acasă, schimbarea cu impact în construcția/ direcționarea carierei poate fi privită ca pierdere, amenințare sau provocare. Atribuirea unei interpretări diferite conduce la cursuri de acțiuni diferite și la stări afective diferite care le acompaniază.

Dacă vrei să nuanțezi resursele de care dispui, pentru a avea o mai bună adaptabilitate în carieră, poți implementa strategiile de mai sus în manieră auto-direcționată sau în cadrul unui proces de consiliere și orientare în carieră. Iar dacă, pe lângă mereu bine-venita auto-reflecție, vrei un instrument suplimentar pentru a-ți identifica profilul abilităților adaptative, găsești aici un chestionar gratuit în limba engleză:

https://www.caba.org.uk/how-we-help/career-development/career-adaptability-tool

Material scris de Tuffany Buta, voluntar la Centrul de Carieră. UBB

Bibliografie

Johnston, C. S. (2018). A Systematic Review of the Career Adaptability Literature and Future Outlook. Journal of Career Assessment26(1), 3-30.

Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 42–70). Hoboken, NJ: Wiley.

Savickas, M. L. (2013). Career construction theory and practice. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (2nd ed., pp. 147–183). Hoboken, NJ: Wiley.

Savickas, M. L., & Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior80, 661-673.

Webinar - Interviu 5 aprilie (13)
CCOPA

Tehnici de învățare

Știm cu toții că odată ajunși la facultate verbul ”a învăța” este rezervat pentru săptămânile din perioada sesiunii. Deși structura anului universitar are două semestre,

Mai departe »
CCOPA

Comunicarea asertivă

Zilnic purtăm discuții cu oameni, fie față în față, fie în mediul online și ni se poate întâmpla adesea ca cealaltă persoană să nu înțeleagă

Mai departe »
CCOPA

Managementul timpului

Dacă ne oprim să analizăm puțin, cu toții putem găsi lucruri asupra cărora deținem controlul, o parte asupra cărora nu avem control, însă există și

Mai departe »