- Pe cine întrebi dacă știe de un internship sau un loc de muncă pe ceea ce te interesează?
- Cui îi ceri sfaturi când abia reușești să te decizi unde să trimiți CVul sau chiar cum să-ți faci propriul CV?
- Când ești într-un impas de a continua la locul de muncă/asociația de voluntariat sau de a te retrage, cu cine discuți?
- Întrebările aceste presupun răspunsuri ce implică networking-ul profesional. Când vorbim de networking avem în minte unul dintre cele mai mari avantaje, acela de a avea acces la persoane cu care să discutăm. Odată cu oamenii, pot veni soluții pentru problemele noastre.
Imaginează-ți că ești în căutarea unui loc de practică. Ba te uiți pe-un site, ba pe altul, dar pe niciunul nimic. Îți zici ,,aia e!”, pe un ton cumva resemnat, și îți suni un prieten ca să ieșiți în oraș. Vă vedeți, vorbiți, dar începeți să discutați și despre ce ți se întâmplă, iar apoi acest amic al tău îți zice că mai sunt locuri libere unde își face el practica. Ți se aprinde un beculeț. BINGO!
Un exemplu simplu ca să vezi cât de simplu se poate întâmpla networking-ul.
Acum gândește-te cum ar fi să fii proactiv, să creezi chiar anumite relații care pot să-ți transforme cariera sau să te ajute să te dezvolți profesional. Sau, cum ar fi, ca tu să poți să-i ajuți pe ceilalți să-și atingă obiectivele și visele?! Networking-ul o relație de tip win-win (câștig-câștig).
În zilele noastre, abilitatea de a-ți face relații este foarte valoroasă. Nu contează domeniul prfesional în care activezi, networkingul te poate ajuta să reziști pe piață, să-ți faci ideile auzite, să te simți energizat și angajat în activitățile pe care le faci. În esență, networkingul te ajută să-ți construiești conexiuni ca să poți colabora cu ceilalți.
Știi cum se zice? o problemă împărtășită e o problemă pe jumătate rezolvată. Această vorbă își găsește veridicitatea în contextul relațiilor profesionale. Când vine momentul să te confrunți cu niște provocări poate fi de mare ajutor să ai un grup de persoane care să-ți fie alături, acei oameni cu care poți să faci schimb de idei, să găsești soluții sau doar să reziști în momente dificile. Gândește-te doar la acei colegi care îți trimit evenimente sau te invită la ele doar pentru că știu că te interesează sau te anunță cu ce au mai zis nou doamnele secretare de la facultate (asta chiar e important uneori). Tot așa poți avea acele persoane cu care împărtășești informațiile importante în context profesional.
Oamenii aceștia sunt aliații tău. Chiar dacă poate fi un cuvânt foarte specific mediului de afaceri, este o realitate pe care o avem în jurul nostru. Aliații sunt acele persoane care-ți vor ține spatele, care-ți vor oferi suport, sfaturi, informații, protecție sau chiar prietenie. Acele persoane care vor veni de la km distanță să te ajute. Să știi că cineva este acolo ”să-ți țină spatele” poate ajuta la reducerea stresului, creșterea încrederii și a rezilienței, dar și să încurajeze colaborarea.
Unde poți să-ți găsești aliații?
Oriunde! Pot fi prietenii vechi din liceu sau clasele generale, pot fi colegii de facultate, pot fi colegii de la muncă, poate fi familia, pot fi colegii cu mai multă experiență, poate fi o comunitate de membrii sau doar niște oameni cu care ai avut din întâmplare de-a face și ați rămas în contact.
Cele mai bune alianțe sunt cele care se bazează pe încredere și respect reciproc, deci este nevoie să fii angajat în a-i ajuta pe ceilalți și conștient că se poate întâmpla să nu reușească tot timpul să te ajute.
6 pași pentru a crea alianțe:
- Explorează – caută activități, evenimente, proiecte, cercuri de oameni care te-ar interesa; încearcă să fii deschis să cunoști oamenii, să afli lucruri despre ei, dar să oferi și lucruri despre tine. Poți chiar invita pe cineva la cafea în privat sau să îi scrii un email dacă știi că cercurile mari nu sunt punctul tău forte;
- Fii acolo – începe prin a oferi suportul tău către ceilalți când vezi că s-ar putea să aibă nevoie. Dacă nu ești sigur ce le trebuie, doar întreabă-i. Cu cât oferi mai multă deschidere, suport și optimism, cu atât ei ți-o vor întoarce;
- Ai grijă de relațiile tale– Nu este suficient să-ți formezi o alianță și atât. Este necesar să ne creștem relațiile, așa că ai grijă de relațiile tale regulat. Un mesaj, un apel, un email sau poate chiar o scrisoare nu strică niciodată;
- Comunică eficient – o comunicare deschisă și sinceră este vitală pentru orice relație, așa că nu ezita să o folosești;
- Nu cere prea mult– este important să fim realiști în cerințele noastre privind ajutorul pe care-l dorim. Aliații vor oferi ajutor atât cât pot, dar asta nu înseamnă că sunt tot timpul disponibili. Nu uita, ei au propriilor cerințe, roluri și priorități, iar acestea pot însemna mai mult uneori;
- Fii deschis – când aliații tăi s-ar putea să-ți zică ocazional ,,Nu”, adu-ți aminte de încrederea pe care ați clădit-o. Încearcă să negociezi pentru o compromis sau să cauți ajutor din altă parte pe moment.
Poate fi provocator să-ți extinzi relațiile și cercurile de cunoscuți dacă nu ai mai exersat anterior, însă mereu este un încep pentru toate, iar beneficiul poate fi mai mult decât pe măsură. Cu deschiderea și cu oamenii vin oportunitățile de a crește și de a ne cunoaște. Suntem oameni până la urmă, suntem cumva făcuți să fim împreună, așa că ar fi prețios să ne folosim de acest atu al nostru și să fim curioși unii față de alții.
Material scris de Otilia Calfa, voluntar la Centrul de Carieră